מקס גוטמן ז”ל

מקס, בן נתן ויולי גוטמן, נשוי להלנה ואב לארנסט.  נולד בכ”ח באב תרמ”ט 25 באוגוסט 1889 בצינדורף גרמניה. המשפחה עלתה לארץ בשנת 1938 ולאחר שנה הצטרפה לרמות השבים. נפל בהגנת הכפר ב- ב-2 במאי 1948. נקבר ברמות השבים.

קורות חייו

מקס למד בעיירה הגרמנית אינגולשדט (Ingolstadt) ועבד כשוליה בחנות בגדים בפרנקפורט במשך שלוש שנים. עם גמר לימודיו נסע לאנגליה על מנת ללמוד ולשפר את השפה האנגלית. עם פרוץ מלחמת העולם הראשונהחזר מקס לגרמניה, שירת בצבא הגרמני בשנים 1914 – 1918  ונפצע קשה בלחימה בחזית הצרפתית בשנת 1915. הוא אושפז בבית חולים בגרמניה ועבר שיקום ארוך.מקס נישא בשנת 1919 להלנה לבית מיינשטיין. הזוג בנה את ביתו ועסק במסחר בעיר הולדתו זינדורף (Sindorf).

ב-31 בינואר 1922  נולד בנם היחיד ארנסט לודויג גוטמן.

למרות האנטישמיות המתגברת בגרמניה בתקופת עלייתו של היטלר לשלטון ולמרות שמשפחת ה של הלנה עלתה לארץ, מקס והלנה, שהיו מבוססים כלכלית ופחדו להפסיד את רכושם, בחרו להישאר בגרמניה. אולם נוכח התגברות הגזירות נגד היהודים, שאילצו את המשפחה לעזוב את ביתה ולעבור לנירנברג ואת הבן ארנסט להפסיק את לימודיו בבית הספר התיכון, החלה המשפחה בהכנות לעליה לארץ ישראל.

הם ביקשו היתר עלייה (סרטיפיקט) לארץ ישראל אך הבריטים הקשו ולא אישרו. אירועי ‘ליל הבדולח’ ב- 9 בספטמבר 1938, כאשר הגרמנים פגעו בחנויות וברכוש של היהודים, הבהירו לבני המשפחה שזמנם קצוב והאיצו את העלייה לארץ. הם שלחו מברק ארצה בבקשה לקבל סיוע להשגת הרישיונות. בעזרת מרגוט נבל קבלו את הרישיון המיוחל והגיעו ארצה באנייה ‘ליפו’ – האנגלים מנעו את ירידתם אל החוף…. האנייה המשיכה בדרכה לחיפה ושם ירדו… ביום חמסין, עם מעילי עור חמים….

בני משפחתו של מקס שלא נענו להפצרותיו כי יעלו עמו לארץ, נספו כולם בשואה.

מקס, אשתו הלנה ובנם ארנסט הגיעו לרמות השבים במרס 1939.  מקס בן החמישים רכש חלקת אדמה בכפר, כאן הקימו את ביתם ומקס הקים במו ידיו את המשק. בתחילה היה להם משק קטן, לכן לא התקבלו כחברים ב’אל- על’ אלא שלחו את הביצים לשוק החקלאי. פעם בשבוע היה מקס נוסע לתל- אביב ועל פי הזמנה מכר ביצים, תרנגולות והודים. בנוסף לכך עבד כשכיר במשקים אחרים. מקס דיבר רק גרמנית.

ב- 1 במאי 1948, במוצאי ערב פסח, שבועיים לפני הכרזת העצמאות של מדינת ישראל, היה מקס בשמירה על הכפר עם אדון לוי, אלמונים תקפו אותם, חטפו את נשקו, הרגו אותו וברחו.

בן 59 היה במותו. הותיר אחריו את אשתו הלנה ובנו היחיד ארנסט.